Det är ett bilföretag som bygger spansktillverkade modeller med licens från Land Rover.

Företaget skapades ursprungligen 1956 som “Metalúrgica de Santa Ana, S.A.” med att tillverka jordbruksmaskiner, men snart, 1961, började man tillverka terrängbilar på officiell licens från Land Rover, som skickade kompletta så kallade ”knock-down-satser” till Santanas fabrik i Linares för att monteras där och säljas under namnet “Land Rover Santana”.

Företaget grundades med ett startkapital på bara 3 miljoner Pesetas, efter en satsning från den spanska regeringen 1954 som erbjöd uppstartsincitament till lokala företag för att uppmuntra utveckling i Andalusien-regionen i södra Spanien.

Företaget bestämde sig för att expandera utanför sin ursprungliga produktlinje och inledde samtal med bilföretaget Rover 1956 i ett försök att få ett licensavtal för att bygga Land Rover Series-modeller i deras fabrik, på liknande sätt som Minerva-företaget i Belgien, Tempo i Tyskland och Morattab företag i Iran, alla dessa företag byggde Land Rovers under licens från Rover i England.

En överenskommelse nåddes 1956 och produktionen började 1958 fick den licens att bygga Land Rover-modeller. Santana Motor-företaget byggde Series Land Rovers under licens i CKD-form (Complete Knocked Down-kit); huvudsakligen delar skickades över från Land Rover-fabriken i Solihull och Land Rovers byggdes upp från detta “kit” vid Santana-fabriken i Spanien. Från 1960-61 började en växande andel av delarna att tillverkas i Spanien.

År 1968 var 100 % av fordonskomponenterna lokalt producerade.

 Bortsett från mindre detaljer (elektriskt system, baklucka) var den spanskbyggda Land Rover identisk med sina ideal,  ”Solihull-motsvarigheter” och deras kvalitet var jämförbar.

Från 1968 började Santana utveckla sina egna versioner av Land Rover Series Models, utveckla nya motorer och nya modeller och denna nära relation med Land Rover ledde till att företaget bytte namn från “Metalúrgica de Santa Ana, SA” till “Land Rover Santana”. , SA”.

1962 blev företaget ansvarigt för att marknadsföra varumärkena Santana och Land Rover på central- och sydamerikanska marknader samt Afrika.

CKD-kit levererades också till de marockanska och costaricanska marknaderna av företaget. På grund av det tuffa arbetsliv som fordon utsätts för i dessa miljöer, innebar kundfeedback om sortimentet att Santana ofta var mycket mer medvetna om varje modells brister än vad Land Rover-företaget självt var.

På grund av den strama finansiella ställningen under denna period av British Leyland (som ägde Land Rover), var Santanas ofta bättre lämpade än Land Rover var att hantera dessa brister. Detta innebar att Santana började konstruera sina egna lösningar på vanliga problem i de modeller man producerade och därmed uppstod en grad av originalitet i Santanas modeller jämfört med Land Rovers originalprodukter – en trend som ledde till företagets position idag. Fram till slutet av 1980-talet slutade Santana-modellerna – som skulle vara snabbt och billigt byggda versioner av Land Rovers egen produkt – ofta förbättras jämfört med Land Rovers egna fordon.

Santana-modellerna innehöll till exempel anatomiska säten, skivbromsar, turbodieselmotorer, koniska bladfjädrar, spiralfjädrar och civila Forward Control-versioner före Land Rover-motsvarigheterna och det fanns till och med en civil version av Land Rover Lightweight som heter “Ligero” som aldrig släpptes av Land Rover.[10]

Land Rover och Santana Motor Company avslutade sitt konkurrensavtal avtal 1983. De nyare Land Rover 110 och 90 konkurrerade, på vissa marknader, direkt mot Santanas för första gången. Santanas fortsatte att erbjuda en mer robust plattform med bladfjädrar (i stället för spiralfjädrar som finns på försvarsmodeller) och tyngre axlar.

De två företagen fortsatte att dela på de flesta komponenter och samordna global försäljning på vissa marknader, där Santana fortsatte att sälja till Sydamerika, Centralamerika, Spanien och delar av Afrika. Land Rover och Santana hade också ett unikt förhållande till andra marknader, inklusive Iran. Iran var regionens största fordonsmarknad och den största i regionen för Land Rover. Sekundärt till sanktioner som infördes efter revolutionen i Iran kunde Land Rover inte sälja direkt till Iran eller till Land Rovers långvariga partner i landet, Morattab Khodro. Delar och kompletta knockdown-kit såldes till Iran genom Santana.

1994 köpte Morattab Khodro hela produktionslinjen för Santana 2500 DL och DC-serien av fordon.

Santana PS-10 5-dörrars modell

Land Rover och Santana Motor Company avslutade sitt icke-konkurrensfria avtal med Land Rover 1983. De nyare Land Rover 110 och 90 konkurrerade, på vissa marknader, direkt mot Santanas för första gången. Santanas fortsatte att erbjuda en mer robust plattform med bladfjädrar (istället för spiralfjädrar som finns på försvarsmodeller) och tyngre axlar.

De två företagen fortsatte att dela på de flesta komponenter och samordna global försäljning på vissa marknader, där Santana fortsatte att sälja till Sydamerika, Centralamerika, Spanien och delar av Afrika. Land Rover och Santana hade också ett unikt förhållande till andra marknader, inklusive Iran. Iran var regionens största fordonsmarknad och den största i regionen för Land Rover. Sekundärt till sanktioner som infördes efter revolutionen i Iran kunde Land Rover inte sälja direkt till Iran eller till Land Rovers långvariga partner i landet, Morattab Khodro. Delar och kompletta knockdown-kit såldes till Iran genom Santana.

1990 sade Land Rover och Santana upp sitt licensavtal.

1994 köpte Morattab Khodro hela produktionslinjen för Santana 2500 DL och DC-serien av fordon.

Det tillverkade olika jämförbara modeller, som var enormt populära bland spanska bönder och ranchägare, och exporterade även till Sydamerika, Nordafrika och Mellanöstern, alltid med tillstånd från den brittiska licensinnehavaren, som inte hade kunnat möta efterfrågan från dessa regioner .

1989, efter ekonomiska svårigheter tvingade Land Rover att avbryta sitt engagemang i Santana Motor, och därför började företaget marknadsföra versioner av Land Rover under varumärket Santana, såsom Santana 2500, ett terrängfordon som hade en bred kundkrets i hela Spaniens varierande terräng under 1990-talet.

De sista modellerna som tillverkades under namnet “Land Rover Santana” skickades på begäran av den spanska regeringen som en donation till Colombia, liksom till Mexiko.

Än idag rankar samlare Land Rover Santana 88-modellen som den mest ikoniska av märket.

Ankomsten på marknaden av nya terrängmodeller och en viss teknisk föråldrad ledde till att Santana sökte internationella allianser, som hittades 1985 med det japanska märket Suzuki.

Modeller som Samurai, Vitara och Jimny tillverkades under detta avtal. 1995 köpte Junta de Andalucía hela företaget av Suzuki; men denna nationalisering av Santana ledde snabbt till stora ekonomiska svårigheter, och 2001 registrerade den förluster på över 300 miljoner euro. För att kompensera för detta lanserade företaget sitt eget terrängfordon, Aníbal, som beställdes av de spanska, franska och tjeckiska arméerna.

Från 2006 till 2009 producerade Santana bilar enligt avtal med Iveco, framför allt Massif. Men den konsekventa och ständigt växande nedgången i Santanas försäljning och dess ekonomiska förluster på 42 miljoner euro fram till 2010 ledde till en omröstning inom företagets anställda om att avveckla Santa Motor en gång för alla. Omröstningen vann med 83 % majoritet, och företaget ansökte om likvidation den 16 februari 2011.

Idag är Santana-fordon mycket eftertraktade, särskilt i Storbritannien där de har auktionerats ut för relativt höga priser. Deras likhet med de knappa originalbilarna i Land Rover-serien och deras långa livslängd har gjort Santanas eftertraktade bland samlare och en ikon för fyrhjulsdrivna terrängfordon.

Att äga en Santana ska enligt uppgift vara billigt, Reservdelar är billigt, tex kan ett kopplingsbyte gå på 6000 kr och en ny kardan cirka 500 kr.