Volkswagen Caddy är en ikon, Vi på Rudbecks Bil vill nu berätta historien om en av bilvärldens mest glänsande stjärnor
Så häng med när vi berättar historien om den här viktiga lilla skåpbilen – vi börjar med det faktum att det faktiskt började som en pickup.
Caddy går tillbaka till 1978, då det började livet i Pittsburgh, USA – snarare än någonstans i Tyskland, som du kanske förväntar dig.
Sedan dess har det funnits fyra generationer och över tre miljoner exemplar sålts, varav 200 000 sålts i Storbritannien.
Caddy 5 har nu presenterats officiellt, men kommer inte att säljas förrän i slutet av 2020 – du hittar lite mer information om detta längst ner på sidan.
Vi sätter igång.
Volkswagen Caddy 1: 1978-1992
Den ursprungliga Caddyn var inte alls en skåpbil – och den hette inte heller Caddy. Istället började det som en pickup som heter Rabbit, med produktion som startade i Pittsburgh, Pennsylvania 1978. Det är vettigt, eftersom den amerikanska bilmarknaden alltid har dominerats av pickups – om än vanligtvis mycket större än detta.
Konceptet kom sedan över till Europa 1982, då produktionen startade i Sarajevo och det var här Caddy-namnet applicerades först.
Volkswagen Caddy 2: 1995-2003
Andra generationens Caddy startade inte heller precis som en vanlig Volkswagen – den byggdes snarare som en variant av SEAT Inca. De två små skåpbilarna är identiska bortsett från märket och det främre gallret, och båda byggdes i SEATs fabrik i Martorell, Spanien.
Framgången med den tidigare Caddy Pickup Hardtop säkerställde omvandlingen till skåpbil, som kom med en uppsättning asymmetriska bakdörrar, en lastyta på 2,9 kubikmeter och upp till 550 kg nyttolastkapacitet. Det fanns också en ‘gods’ version med högt tak. Jämfört med tidens rivaler var det en tuff liten lastbil.
Volkswagen Caddy 3: 2003-2014
Tredje generationens Caddy var den första som fick liv på samma sätt som en konventionell Volkswagen, och den första som tillverkades i skåpbilens nuvarande hem – VW: s Poznan-fabrik i Polen, en anläggning som sedan dess har varit dedikerad till Caddy.
Helt ny jämfört med den tidigare modellen baserades den på en modifierad version av Mk5 Golf-plattformen (den största skillnaden är den hårdare, enklare bakfjädring i van-stil). Nyttolasten gick upp till så mycket som 800 kg, medan standardlastutrymmet växte till 3,2 kubikmeter.
Detta var den första Caddy som var tillgänglig som en långhjulbas Maxi – som introducerades 2007, detta utvidgade lastutrymmet till 4,2 kubikmeter, vilket ökade användbarheten ytterligare.
Volkswagen Caddy 4: 2015-2020
Även om VW hänvisar till detta som fjärde generationens Caddy, är vi brutalt ärliga är det egentligen bara en särskilt tung ansiktslyftning av den tidigare versionen. Varför röra till en redan stark formel – och dessutom lät Volkswagen inte bli att förbättra säkerhetsnivåerna och bränsleeffektiviteten.
Denna modell saknar verkligen inte mångsidighet, med två, fem och sju platser tillgängliga, ett val av två karosslängder – standard och Maxi – och alternativet Caddy Beach-husbil på vissa marknader också.
Säkerhetsinnovationer inkluderar autonom nödbromsning – som blev standard i mitten av 2017 – adaptiv farthållare och ett förarvarningssystem som gör att bilen upptäcker om personen bakom ratten somnar. En del av det här är fortfarande inte vanligt på många små skåpbilar ens nu.
Volkswagen Caddy 5: 2020 och framåt
En helt ny Caddy från grunden, Caddy 5 är baserad på VW-koncernens multifunktionella MQB-plattform – samma som alla de senaste golfbilarna.
VW lägger också större vikt på livsstilsköpare än någonsin, vilket kanske förklarar varför Maxis lastvolym har sjunkit något till 4,0 kubikmeter.
Beställningsmöjligheten startat i oktober 2020. Med massor av tekniska uppgraderingar – inklusive möjligheten att använda digitala rattar på vissa varianter och ett smart Trailer Assist-system – borde det vara en av de mest sofistikerade små skåpbilarna på marknaden.
Det finns inget prat om en helelektrisk version ännu, men plug-in hybrid (PHEV) -kraft har redan nämnts – men om detta kommer att erbjudas på Caddy Cargo-skåpversionen och Caddy Life-folkbärare återstår att se. Vi kan inte vänta med att köra denna bilen, vilket (om Coronaviruset tillåter oss) bör ske runt september 2020.