Introduktion

Volvos första generation av S80 lanserades 1998 och var lyxig, rymlig och säker. Designen representerade den nya riktningen som Volvo har tagit från det förflutna mer fyrkantiga.

Den första motor som erbjöds marknaden var högutvecklade sexcylindriga motorer, tillsammans med ett urval av sofistikerade stabilitets- och dragkraftssystem.

Den dubbla turboladdade motorn på T6 är mycket kraftfullare än Volvos standardmotorer. Volvos inre ergonomi är i S80 utmärkt med snygga ställverk och bekväma lädersäten.

Flera olika alternativ

Första generationens S80 fanns i en rad olika modeller.

Instegsmodellen var en bensindriven 2.4 liters rak femcylindrig motor som genererade 140 hästkrafter.

Värstingen i första generationen var T6, en rak sexcylindrig bensinmotor på cirka 3 liter som genererade imponerande 272 hästkrafter.

Likväl levererades samtliga S80 som standard med allt som hör samman med en premium lyx bil, inklusive läderklädsel, automatisk luftkonditionering med dubbla reglage, elfönster och lättmetallfälgar. (Volvo designade S80 för att tävla med BMW 5-serien, Mercedes-Benz E-klass, Audi A6, Jaguar S-Type, och Saab 9-5.)

Tillvalsalternativ var bland annat Volvos navigationssystem (cirka 25 000 kronor); Dynamic Stability Traction Control ( 11 000); och 17-tums lättmetallfälgar.

Direktörens val

Det fanns också en speciell limousinmodell, S80 T6 Executive ( cirka 500 000 kr). Den använder T6-motorn, men kommer med en annorlunda interiör som är utformad för att maximera sittplatsen bak.
Unikt utformat baksäte och ytterligare större benutrymme bak säkerställer bekväma sittplatser för två bakre passagerare.

Baksätet var utrustat med DVD-spelare, 68-kanals färg-TV, videoskärm, 12-volts kylskåp och fjärrkontroll för ljud / video.

En bred mittkonsol ger plats för videoskärm, ytterligare DC-spänningspluggar och kontroller för uppvärmda baksäten, elektrisk bakruta, solskydd och DVD-spelare. En trådlös fax / kopiator (cirka 10 000 kronor) var ytterligare alternativ för den upptagne diplomaten eller direktören.

Vid första anblick

Vid första anblicken ser S80 inte ut som en klassisk Volvo, såvida du inte står inför grillen med sina förkromade vertikala stänger och diagonala snedstreck. Bortblåst är den så kallade ”box-on-box-konstruktionen” som utmärkte Volvoprofilen för en generation.

Den ersätts av mjukare, mindre avgörande linjer: en svagt sluttande huvlinje, brant rakad vindruta, något böjd taklinje och nästan kupéliknande bakrutan. Ett kort bakre däcklock kompletterar den förföriska silhuetten. Varje hörn har avrundats för att underlätta de svåra vinklar man förväntar sig av en Volvo. Lätt skulpterade dörrar och sidopaneler flankerar kroppen i sinnlig kontrast till de gamla, platta sidorna Volvo.

Utsvängda hjulbrunnar cirklar i klassiskt utformade lättmetallfälgar med en intressant skulpterad kantdetalj.

Volvo S80 kulminerar designmässigt bak. Framstående, juvelliknande bakljus sitter högt på vardera sidan om bagageutrymmet, och själva linserna bildar bilens bakre hörn. De är gjutna i en intressant skårad form, vilket ger S80 en distinkt smak som skiljer den från allt annat som då rullade på vägen.

Interiör

Smakfullt tvåfärgat färgschema i svala, dämpade nyanser knyter samman hela hytten, från instrumentbrädan och handskfacket till dörrarna och kickpanelerna. Reservanvändningen av ett enkelt, mörkt simulerat trä ger en fin, diskret accent..

Lädersäten är standard.

De främre lädersätena känns rika och fasta och ger gott stöd, med tillräckligt med stöd för en tät passform. Att ta sig in och ut ur dem kräver lite ansträngning eftersom sittpositionen tenderar att vara upprätt och dörrarna öppnas vida.

Volvo ägde lika mycket uppmärksamhet åt att ge S80: s baksätespassagerare lika mycket komfort som framsidan. Det breda baksätet rymmer lätt tre vuxna, benutrymmet äventyras endast när framsätena är i sitt bakre läge.

S80: s instrumentpanel är särskilt ren. Mätarna passar logiskt och överväldigar inte föraren med onödig röran. Oavsett var föraren placerar lutningsratten förblir den mittplacerade hastighetsmätaren och varvräknaren synliga.

Klimatreglering är intuitiv, väl utformad och attraktiv. Dubbla klimatregleringar möjliggör justeringar av förarens och passagerarens temperaturinställningar. Radion använder en ratt för att styra valet av programmerade stationer istället för den nu mer bekanta raden med knappar. En ratt används också för att välja mellan AM-, FM- eller CD-källor. Ytterligare radiokontroller finns på ratten. Backspegeln har automatisk avbländning och de justerbara yttre speglarna har en minnesfunktion.

Att bära mycket last är inget problem. S80 har ett stort, djupt bagageutrymme som är desto mer tillgängligt genom sin låga lyfthöjd, bagageutrymmet på baksätet och ett genomfartsutrymme.

2001 S80 kommer med ett tvåstegs krockkuddesystem för både förare och passagerare i framsätet för att ytterligare minska risken för skador. Specialdesignade nackstöd minskar risken för whiplash vid en bakre kollision genom att kupa de främre passagerarna och buffra deras kontakt med sätena. Uppblåsbara fönstergardiner, liksom sidokrockkuddar, skyddar huvudet och bålen vid sidokollision.

Alla tre baksätena har nackstöd för att minimera whiplash och trepunktsbälten. Bakre sätes infällbara nackstöd är tillbaka efter den populära efterfrågan för 2001; genom att trycka på en knapp får du dem ur vägen för bättre sikt bakåt.

Körkänslan

Det första vi märkte om S80 är dess tystnad. Vrid tändningsnyckeln så hörs knappt startmotorn.

Du kan knappt höra motorn, även när du drar stadigt uppför 80 km / h med god fart. Vindljud och däckljud hörs lika mycket som motorn; det finns inte mycket av det, men det hörs eftersom motorn är så tyst. Du hör inte motorn alls när växellådan växlar ned. Allt du ser är den uppåtgående ryckningen på varvräknaren.

Resan är bekväm och upphängningen tar ojämnheter och eliminerar gropar i vägen. Enligt Volvotraditionen är styrningen lite på den långsamma sidan och kräver mer styrning än andra bilar i denna klass. Sammantaget har S80 inte hanteringsprecisionen och balanseringen hos BMW 5-serien och några av de andra bilarna i denna klass.

Bromsarna är tillräckliga, även om pedalkänslan inte är särskilt känslig. Fjädringen gör ett bra jobb med att hålla S80-nivån under hård bromsning.

Den fyrväxlade automatväxeln växlar smidigt och exakt, särskilt vid högre belastningar. Men ibland vid lägre hastigheter får en snabb tramp på gasen att den snubblar över sig själv vid nedväxlingar.

Sammanfattning

Den gamla S80 har nästan 20 år på nacken och byggdes för att vara en utmanare till övriga lyxsegmentet. Modellen har inte i närheten av den värdering övriga jämförbara bilar i detta segment har, vilket gör den till ett bra köp. Premium lyxklädsel och säkerhetsfunktioner i världsklass gör S80 till ett alternativ till äldre flaggskepp från BMW eller Mercedes-Benz för någon som vill ha något annat och framförallt mer för pengarna. Den är bekväm och tyst med en smidig körning, att den är svensktillverkad är bara ett plus